Jeannie Baker’ın Resim Kitaplarında Görülmeyen Şiddetin İzini Sürmek
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13944125Anahtar Kelimeler:
Tanık olma, özne, sorumluluk, sessiz kitaplarÖzet
Bu makale sessiz kitap ya da yazısız kitap olarak da tanımlanan iki metinsiz resimli kitap ve bir resimli kitabın ekoeleştirel bir analizini sunmaktadır. Avusturalyalı görsel sanatçı ve film yapımcısı Jeannie Baker’ın Window, Belonging ve The Hidden Forest isimli kitaplarının yakın okumasının yapıldığı makalede tanık olma teorileri ve bu eylemin yazma ve okuma pratikleriyle ilişkisi irdelenmektedir. Metinden görsele geçilen noktada tanık olma teorileri insan özneyi sorumlu koltuğuna oturtur. Bir başka deyişle, birey sadece görerek tanık olduğu kaybı ya da tahribatı ve bunlardaki eyleyen olarak rolünü kabullenir. Çevresel felaketler ve iklim krizi bağlamında, hızlı şehirleşme, sanayileşme ve insan kaynaklı çevresel sömürü mekâna ve zamana yayılarak kaybın büyüklüğünü anlamayı zorlaştırır. Doğal çevredeki değişimler insan eliyle gerçekleştiğinden ve bu durum bireyin çevreyle olan ilişkisini ve diğer varlıkların özneliğini düşünmeyi gerekli kıldığından Baker’ın kitapları özne kavramını ve özne pozisyonunu tartışmaya açar. Belonging ve Window kitaplarında resmedilen değişim yavaşça ve fark edilmeden olur. Hidden Forest kitabında ise çevreyle ilişkisini zaten kaybetmiş bireyin kendi yıkıcı doğasıyla yüzleşmesi anlatılır. Baker’ın çizimleri ve kolajları okuru da özne pozisyonuna oturtur ve tanık olma eylemi üzerinden kendini kurgusal karakterle özdeşleştirmesi beklenilir.
Referanslar
Baker, Jeannie. The Hidden Forest. London: Walker Books, 2000.
____________. Window. London: Walker Books, 2002.
____________. Belonging. London: Walker Books, 2004.
____________. Exploring a Hidden Forest. 2016. www.jeanniebaker.com
Baldwin, James. The Cross of Redemption: Uncollected Writings. New York. Pantheon Books, 1962.
Buell, Lawrence. “Uses and Abuses of Environmental Memory” in Contesting Environmental Imaginaries: Nature and Counternature in a Time of Environmental Crisis, edited by Steven Hartman, 95-116. Netherlands: Brill, 2017.
Haraway, Donna. When Species Meet. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2008.
Harrison, Summer. “‘We Need New Stories’: Trauma, Storytelling, and the Mapping of Environmental Injustice in Linda Hogan’s Solar Storms and Standing Rock.” American Indian Quarterly 43, no.1 (2019): 1-35.
İbrişim, Deniz Gündoğan. “The Ethics of Witnessing in Pandemic Times: A Tandem Reading of Jose Saramago’s Blindness and Orhan Pamuk’s the White Castle.” Journal of World Literature, 7 (2022): 147-166.
Instone, Lesley. “Situating Nature: On Doing Cultural Geographies of Australian Nature.” Australian Geographer 35, no. 2 (2004): 131-140.
Kacandes, Irene. “Narrative Witnessing as Memory Work: Reading Gertrud Kolmar’s A Jewish Mother.” in Acts of Memory: Cultural Recall in the Present, edited by Bal et al., 55-71. Hannover and London: University Press of New England, 1999.
Lehrer, Erica & Milton, Cynthia E. “Witnesses to Witnessing.” in Curating Difficult Knowledge edited by Lehrer et al., 1-19. London: Palgrave Macmillan, 2011.
Mishra, Sandip Kumar. Ecocriticism: A Study of Environmental Issues in Literature.” BRICS Journal of Educational Research 6, no. 4 (2016): 168-170.
Nixon, Rob. Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Harvard University Press, 2011.
Oliver, Kelly. “Subjectivity and Subject Position: The Double Meaning of Witnessing.” Studies in Practical Philosophy 3 no. 2 (2003): 132-143.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Nesir: Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.